Magazynowanie akumulatorów, ładowanie konserwacyjne.

Akumulatory żelowe ładować metodą stało napięciową wraz z ograniczeniem prądowym. W czasie początkowej pracy prąd ładowania nie może przekraczać wartości większej 0,3C. Doskonałym do tego rozwiązaniem będą automatyczne ładowarki impulsowe, które nie tylko realizują ładowanie, ale również mogą posiadać funkcję desulfacji – odsiarczania, czyli przywracania utraconej pojemności.

Przechowuj akumulatory w stanie naładowanym

Czas pomiędzy zakończeniem rozładowania a początkiem ładowania nie powinien być długi ponieważ magazynowanie akumulatorów w stanie rozładowanym niekorzystnie wpływa na ich parametry – obniża pojemność. Dzieje się tak ponieważ w rozładowanym akumulatorze siarka, która normalnie zawarta była w elektrolicie, osadza się na płytach w formie kryształków. Im większe są te kryształy tym trudniej je rozbić w trakcie ładowania i przywrócić do elektrolitu.

Akumulator żelowy powinien zostać utrzymywany w stanie naładowanym. To znaczy, iż nawet w sytuacji gdy nie używamy urządzenia: np.: akumulatorowa kosiarka do trawy pracuje jedynie w sezonie letnim, to i tak co kilka miesięcy trzeba wykonać ładowanie konserwujące na zainstalowanych akumulatorach. Częstotliwość takich konserwacji powinna być zależna od temperatury przechowywania baterii. Temperatura 10-15 stopni jest optymalna, zatem w większości przypadków odpowiednim miejscem będzie piwnica.

Samorozładowanie akumulatora przy magazynowaniu

W trakcie magazynowania akumulatora zachodzi naturalne zjawisko samorozładowania, Szybkość rozładowania nieobciążonego akumulatora powinna być określona w karcie katalogowej. Zwykle jest to kilka procent miesięcznie. Samorozładowanie akumulatora postępuje szybciej w podwyższonej temperaturze – dlatego niewskazane jest przechowywanie akumulatorów w pobliży źródeł ciepła. Obniżenie temperatury otoczenia pozwala na spowolnienie procesów zachodzących w akumulatorze i zachowanie napięcia przed dłuższy czas.

Akumulator 12V nie powinien być przechowywany z napięciem niższym niż 12,5V. Akumulatory mokre – samochodowe mają nieco niższe napięcie, akumulatory AGM wyższe (w okolicy 12,9V). Należy sprawdzić jakie napięcie ma akumulator po kilku godzinach od zakończenia ładowania. Napięcie przechowywania nie powinno być niższe od tak zmierzonego napięcia o więcej niż 0,3V. To znaczy, gdy napięcie magazynowanego akumulatora obniży się do dolnej granicy jest to najwyższa pora aby wykonać ładowanie konserwujące.

„Podkradanie” prądu przez urządzenie

Nieużywane w sezonie zimowym urządzenie albo pojazd może mimo wszystko pobierać mały prąd (np.: kilkanaście amperów) w trakcie przechowywania poza sezonem. Pobieranie małego prądu przez długi czas w efekcie również doprowadzi do przyspieszonego rozładowania akumulatora. Problem ten dotyczy pojazdów takich jak motory czy traktorki wyposażonych w immobilizery, radia, alarmy itp. układy elektroniczne. Pewnym sygnałem, że prąd jest pobierany będzie świeca się lub migająca w stanie spoczynku dioda LED.

Wyłącznie ładowarka automatyczna

Dla akumulatorów bezobsługowych groźne jest zarówno utrzymywanie w stanie rozładowanym ale również zbyt długie ładowanie – utrzymanie na podwyższonym napięciu. Automatyczne ładowarki  przechodzą w tryb konserwacji po wykryciu pełnego naładowania, są bezpieczne dla akumulatora i nie wymagają ingerencji użytkownika. Zakładając, że posługujemy się takim urządzeniem, możliwe jest pozostawienie akumulatora podłączonego do ładowarki na dowolnie długi czas, bez konieczności weryfikacji napięcia co kilka miesięcy.

Prawidłowy sposób ładowania akumulatora przedłuża jego żywotność oraz ogranicza niebezpieczeństwo jego uszkodzenia. 

Więcej informacji na temat ładowania i przechowywania akumulatorów żelowych znajdziesz tutaj. Sposób przechowywania ma wpływ na to jak często będziemy musieli go wymieniać akumulator, ponieważ uszkodzenia powstałe w wyniku niedoładowania albo przeładowania są w akumulatora bezobsługowych nieodwracalne.